Τετάρτη 16 Απριλίου 2008

Φλώρος Φλωρίδης

Ανέλαβε την πρωτοβουλία να οργανώσει και να παρουσιάζει κάθε Δευτέρα στην Πριγκηπέσσα τις «Ελάχιστα αντιληπτές διαφορές», μουσικές βραδιές βασισμένες στον αυτοσχεδιασμό, με γκεστ πολλές φορές στο δεύτερο μέρος τον ίδιο

«Ελάχιστα αντιληπτές διαφορές»: γιατί αυτός ο τίτλος στις συγκεκριμένες βραδιές; Το ελάχιστα αντιληπτές διαφορές είναι η απόδοση στα ελληνικά του τίτλου μας ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας που είχα κάνει εικοσιπέντε χρόνια πριν, και ονομαζόταν j.n.d., δηλαδή «Just Noticeable Difference». Αυτό, είναι η μονάδα του ψυχοφυσικού νόμου έντασης του ήχου του Φέχνερ, δηλαδή ο πρόδρομος του db. Κι επειδή μου άρεσε αυτό το «μόλις αντιληπτές διαφορές», εννοιολογικά και από μονό του, το άφησα και σαν τίτλο σε αυτές τις μουσικές συναντήσεις.
Είναι βραδιές μουσικής βασισμένες στον αυτοσχεδιασμό; Ναι, οι μουσικές βασίζονται στον αυτοσχεδιασμό ο οποίος για μένα είναι μέθοδος μουσικής δημιουργίας, δεν είναι στιλιστικό είδος. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί κάποιος να κάνει αυτοσχεδιασμό στη σύγχρονη κλασική μουσική, στη τζαζ, στο ροκ, στην παραδοσιακή μουσική, οπουδήποτε. Η επιλογή των ανθρώπων που παίζουν σε αυτές τις βραδιές δεν έχει να κάνει με το είδος μουσικής που παίζουν, αλλά με τη διάθεσή και ικανότητά τους να αυτοσχεδιάσουν. Οι καταβολές τους, βέβαια, όταν παίζουν, ακούγονται.
Υπάρχει μια ασάφεια σε πολύ κόσμο για το τι σημαίνει αυτοσχεδιασμός. Κυρίως αφορά στο σε ποιο βαθμό αυτό που οι μουσικοί παρουσιάζουν επί σκηνής είναι προβαρισμένο, ετοιμασμένο; Αυτή η ασάφεια δεν υπάρχει μόνο στο κοινό, πολλές φορές υπάρχει και στους μουσικούς. Διότι εγώ νομίζω ότι αυτό που χρειάζεται σε μια σοβαρή προσπάθεια αυτοσχεδιασμού δεν είναι μόνο να κουνάμε τα δάχτυλα μηχανικά επάνω στο όργανο για να βγουν κάποιοι ήχοι, αλλά και να τους μορφοποιούμε-συνθέτουμε εκείνη τη στιγμή, ταυτόχρονα με αυτό που ακούμε από τους συναδέλφους μουσικούς γύρω μας. Και αυτό χρειάζεται αρκετή ειδική προετοιμασία, με κυριότερη το τι θέλω να το κάνω και πιστεύω ότι έχει νόημα. Πρέπει δηλαδή να το υπερασπιστώ αισθητικά. Όταν λοιπόν οι δημιουργοί αυτών των πραγμάτων δεν το έχουν ξεκαθαρίσει, πώς να περάσει μετά στο κοινό; Συν του ότι πολλές φορές μιλάμε σε δημοσιογράφους και λοιπό κόσμο και παγιώνεται αυτή η ασάφεια και με τη βούλα του γραπτού λόγου. Όλοι πια αυτοσχεδιάζουμε, θέατρο, λογοτεχνία, μουσική. Πριν από είκοσι χρόνια γελούσε ο κόσμος, τώρα περνάει λίγο μια περίοδος γκλάμουρους, για να είμαστε in αυτοσχεδιάζουμε. Για να κατασκευάσεις έναν ποιοτικό αυτοσχεδιασμό πρέπει να ξέρεις τι είσαι, τι είναι δομημένο μέσα σου, πόσο σοβαρά το θέλεις. Στη μουσική και γενικότερα, ως άνθρωπος. Αν δεν το ξέρεις, αυτό που βγάζεις θα είναι μπερδεμένο. Βέβαια εδώ γίνομαι και λίγο υπερβολικός. Επομένως για να απαντήσω στην ερώτηση μια και παρασύρθηκα, ναι, είναι προετοιμασμένο σε διαφορετικά επίπεδα. Αλλά είναι και λίγο παιχνίδι. Το θέμα είναι εμείς που παίζουμε αυτοσχεδιάζοντας να είμαστε έτοιμοι να δώσουμε μια μορφή, μια ηχητικά δομημένη κατάσταση με τέτοιο τρόπο που να πείσουμε ότι δεν γίνεται «του Κουτρούλη ο γάμος» -και αυτό καταφέρνεται πολλές φορές ούτως, ώστε το κοινό από την άλλη μεριά να μπορεί να αντιληφθεί ότι εδώ κάτι συμβαίνει και να το εκτιμήσει αντίστοιχα.
Είσαι από τους πρώτους που ασχολήθηκαν στην Ελλάδα με τον αυτοσχεδιασμό στη σύγχρονη μουσική; Ναι, με την έννοια του μοντέρνου αυτοσχεδιασμού στη τζαζ, μαζί με τον Σάκη Παπαδη-μητρίου. Γιατί αυτοσχεδιασμός υπάρχει σε οποιαδήποτε μουσική δημιουργία από τότε που υπάρχει μουσική. Δεν έχουμε άλλο τρόπο να κάνουμε μουσική. Αυτό που ξεκινήσαμε εμείς ήταν η σύγχρονη μορφή αυτοσχεδιασμού μέσα από την τζαζ, τη free τζαζ, γιατί είχαμε τέτοιες καταβολές.
Υπάρχει μια σταθερή δομή στο πρόγραμμά σας; Υπάρχουν δύο μέρη. Στο πρώτο παίζουν ένα ντουέτο ή ένα τρίο μουσικών. Είναι ένα μικρό πάλκο άρα υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί. Δεν γίνεται, ας πούμε να παίξει ένας ντράμερ με ένα μεγάλο σετ, ούτε ένα πιάνο. Στο δεύτερο μέρος παίζει μαζί τους ένας γκεστ, και όπως είπαμε και παραπάνω, συνήθως είμαι εγώ, αλλά επίσης μπορεί να είναι κάποιος άλλος μουσικός. Κάποιος μπορεί να πει, ξέρεις θα ήθελα να παίξεις ένα κομμάτι μαζί μας και σε άλλο κομμάτι να ‘ρθει κι ένας φίλος μας. Το πρόγραμμα, το τι θα παίξουν δεν έχει να κάνει με μένα, παίζουν με τον τρόπο που έχουν επιλέξει εκείνη την βραδιά, αρκεί αυτό που θα κάνουν να έχει μέσα του και αυτοσχεδιαστική δημιουργία, εκείνης της χρονικής στιγμής δηλαδή.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι ότι ξεκινάει νωρίς; Είναι πολύ βασικό αυτό. Θέλουμε να αρχίζουμε στις εννέα, το πολύ-πολύ εννιάμιση διότι υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι θέ-λουν την άλλη μέρα να πάνε στις δουλειές τους ή τέλος πάντων δεν θέλουν να ξενυχτήσουν..
Ποιος είναι ο κυρίως λόγος για τον οποίον ήθελες να γίνουν αυτές οι βραδιές; Κατ’ αρχάς αυτό που σκεφτόμουν είναι ότι όλη αυτή η κατάσταση του μουσικού αυτοσχεδιασμού έχει πάρα πολύ ισχνή παρουσία στην πόλη. Δεύτερον, δεν εκτιμάται δεόντως, δηλαδή αυτό που νιώθει ο μουσικός είναι κάτι σαν να του λένε «Αυτοσχεδιάζεις, καλά, θα σε πληρώνουμε κιόλας; Εσύ πρέπει να μας πληρώνεις για να σε ακούμε». Τρίτον, είχα και λίγο ελεύθερο χρόνο αυτήν την περίοδο και είπα ας το κάνω. Έτσι ξεκίνησα αυτές τις βραδιές τον Δεκέμβριο, αλλά φρίκαρα, απογοητεύτηκα και αποφάσισα να το σταματήσω. Κάποιοι φίλοι όμως θέλησαν να βοηθήσουν και έτσι πιλοτικά ξεκίνησε η δεύτερη περίοδος για τον Απρίλιο και τον Μάιο. Σιγά-σιγά δε, οργανωνόμαστε και σε λίγο θα εμφανιστούμε και περισσότερο «επίσημα». Ακούγεται δραματικά αυτό αλλά αναφέρεται και με λίγο σαρκαστικό τρόπο.
Για όλα αυτά υπάρχει κοινό, γενικά στην Ελλάδα, ειδικά στη Θεσσαλονίκη; Εγώ νομίζω για όλα αυτά υπάρχει και κοινό και διάθεση. Μικρό, αλλά υπάρχει. Ένας σημαντικός λόγος για το ότι χάνεται αυτό, έχει να κάνει και με το ότι υπάρχει ένα μπέρδεμα για το ποιος αυτοσχεδιάζει, τι είναι αυτοσχεδιασμός. Δεν έχει τη σοβαρότητα μιας προσπάθειας σοβαρής δημιουργίας. Δεύτερον, αν αυτό πρέπει να πληρώνεται. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι είναι εργασία και μάλιστα σοβαρή και επίπονη. Τρίτον, θεωρείται σαν κάτι δύ-σκολο αισθητικά κι αυτό εγώ προσωπικά το θεωρώ λάθος, άρα χρειάζεται ένα ευρύτερο πολιτιστικό, πολιτισμικό επίπεδο για να λειτουργήσει και έτσι μόνο μικροί πυρήνες λειτουργούν.


info: Πριγκηπέσσα
Φιλικής Εταιρείας 5 (περιοχή Λευκού Πύργου)
Τ: 2310 273542
Κάθε Δευτέρα, ώρα έναρξης: 21.00
Τιμή εισόδου (χωρίς ποτό): 10­

Δεν υπάρχουν σχόλια: