Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2008

Γιάννης Περδίκης

Παίζει στην παράσταση του έργου «Αναμείνατε στο ακουστικό σας» που ανεβαίνει από «Το θέατρο έξω από τα τείχη» του Δήμου Αγίου Παύλου στο μόνιμο χώρο που απόκτησε φέτος η ομάδα στην Ευαγγελίστρια

Θύμισέ μας την πορεία του φορέα «Το θέατρο έξω από τα τείχη» και περί ποίων τειχών πρόκειται; Πώς έγινε και αποκτήσατε φέτος και μόνιμο χώρο, πού βρίσκεται αυτός ο χώρος και πώς θα λειτουργεί; «Το θέατρο έξω από τα τείχη» ιδρύθηκε το 2005 από ομάδα ηθοποιών και με την υποστήριξη των διοικήσεων του Δήμου Αγίου Παύλου. Λειτουργεί ως αστική μη κερδοσκοπική εταιρία, με θέατρο στην οδό Πανεπιστημίου 2, στην περιοχή Ευαγγελίστριας που παραχώρησε ο Δήμος Αγίου Παύλου και που λειτουργεί ως θέατρο των τμημάτων του «Θεάτρου έξω από τα τείχη». (Έχει υπογραφεί η παραχώρηση του θεάτρου, για δέκα χρόνια και είναι 75 θέσεων).
Στις προθέσεις της ομάδας είναι η επιλογή θεατρικών κειμένων, κυρίως, Ελλήνων συγγραφέων που απευθύνονται στο ευρύ κοινό, χωρίς απλουστεύσεις και λαϊκισμούς. Με αυτό το κριτήριο, για το 2005 ετοίμασε την κωμωδία «Το κάστρο της Ωριάς» του Γιώργου Θεοτοκά σε σκηνοθεσία Βασίλη Σεϊμένη. Για το 2006-2007 συνέχισε με το σπονδυλωτό έργο του Μάριου Ποντίκα «Κοίτα τους» που αποτελεί ένα ψυχογράφημα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας σε σκηνοθεσία της Καίτης Σαμαρά. Φέτος το «Αναμείνατε στο ακουστικό σας» είναι σε σκηνοθεσία της Σοφίας Καρακάντζα.
«Θέατρο έξω από τα τείχη» το ονομάσαμε γιατί βρίσκεται εκτός των βυζαντινών τειχών της πόλης. Βέβαια ο καθένας μπορεί να δώσει και ένα διαφορετικό περιεχόμενο στην επωνυμία μας που ο χρόνος θα δείξει αν θα μπορέσουμε να είμαστε εκτός των οποιονδήποτε τειχών.

Θα υπάρχει κάτι σαν καλλιτεχνική διεύθυνση που θα αποφασίζει ποια έργα θα ανεβάζετε εσείς ως ομάδα και ποια έργα θα φιλοξενείτε; Μαζί με την Καίτη Σαμαρά και τον Κώστα Καβακιώτη συζητούμε και αποφασίζουμε για τις επιλογές μας όπως και με άλλους συνεργάτες που μας προτείνουν πράγματα. Περισσότερο μας ενδιαφέρει το θέατρο να λειτουργεί με τις δικές του θεατρικές ομάδες και τις δικές του δυνάμεις. Βέβαια κάθε πρόταση άλλου θιάσου συζητείται γιατί κατανοούμε τις δυσκολίες, κυρίως, των άστεγων θιάσων όπως και των πειραματικών ή εναλλακτικών δράσεων ομάδων που κινούνται έξω από την «τρέχουσα θεατρική συμβατικότητα».

Με ποια κριτήρια και από ποιον έγινε η επιλογή του «Αναμείνατε στο ακουστικό σας» για τη φετινή σας παραγωγή; Η πρόταση ήρθε από την Καίτη Σαμαρά, ηθοποιό και μέλος της εταιρίας μας. Θέλαμε να ξεκινήσουμε με μια κωμωδία με έναν σύγχρονο προβληματισμό και βρήκαμε ενδιαφέρουσα την περίπτωση αυτού του κειμένου όπου ακόμη και οι σημαντικότερες ανθρώπινες στιγμές όπως ο έρωτας, η γέννηση ή ο θάνατος ανακοινώνονται και εξαντλούνται στα πλαίσια μιας τηλεφωνικής επικοινωνίας.
Μια δεύτερη σκέψη ήταν ότι θέλοντας να απευθυνθούμε στο ευρύ κοινό θα βοηθούσε να ανεβάσουμε αυτό το έργο από το σύγχρονο παγκόσμιο θέατρο, γιατί το «Denise calls up» («Αναμείνατε στο ακουστικό σας») είναι μια μαύρη κωμωδία που σατιρίζει τον τρόπο που σχετίζονται οι σύγχρονοι άνθρωποι. Αφορά στους ανθρώπους των πόλεων (αν και δεν είμαστε σίγουροι ότι δεν αφορά και στους νέους ακόμη και αγροτικών περιοχών) και στην προσπάθεια επικοινωνίας τους μέσω των σύγχρονων τρόπων από απόσταση (κινητά, ίντερνετ). Περιγράφει την επιθυμία συνάντησης και την αδυναμία συνεύρεσης, σε ένα κόσμο που βρίθει τεχνολογίας που βοηθά την επικοινωνία αλλά καθιστά έως απαγορευτική τη φυσική επαφή.
Η κωμωδία στηρίζεται στην τάση για εξατομίκευση και αποφυγή κάθε ενόχλησης που θα προέλθει από την πρόσωπο με πρόσωπο επαφή, την ερμηνεία της γλώσσας του σώματος και τα χιλιάδες εξωλεκτικά μηνύματα που συνοδεύουν κάθε ανθρώπινη επαφή.
Θυμάμαι την περασμένη Πρωτοχρονιά σε ένα πάρτι που οργάνωσαν φίλοι, με την αλλαγή του χρόνου αρχίσαμε όλοι να αποστέλλουμε και να δεχόμαστε μηνύματα από όλη την υφήλιο. Μεταξύ μας όμως δεν συναντηθήκαμε, πήγε χαμένο το βράδι!
Να δούμε σε αυτή την παράσταση αν θα γελάσουμε με αυτές τις καταστάσεις που ο καθένας μας μπορεί να αναγνωρίσει στην καθημερινότητά του, καθώς πολλές φορές και ο πιο απλός τρόπος να πεις κάτι, αποδεικνύεται απίστευτα δύσκολος, πόσο περισσότερο να συναντηθείς!
Τι να πεις! Νέα γενιά κωμωδίας για μια νέα γενιά περίπλοκων ανθρώπων.

Τι πραγματεύεται αυτό το έργο και ποια είναι με λίγα λόγια η πλοκή του; Το «Αναμείνατε στο ακουστικό σας» είναι η ιστορία από επτά επαγγελματίες φίλους οι οποίοι έχουν περισσότερο στενές σχέσεις με τους υπολογιστές και τα τηλέφωνα, από ότι έχουν μεταξύ τους. Σ’ αυτή την κατ’ επίφαση κωμωδία, οι άνθρωποι ερωτεύονται, μένουν έγκυοι, χωρίζουν και πεθαίνουν χωρίς ποτέ ν’ αφήνουν το τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Το έργο είναι μια διακωμώδηση της ζωής και του έρωτα σε μια εποχή που ζούμε όλο και περισσότερο κρυμμένοι, απομονωμένοι κατακερματισμένοι και ιδιωτικοί.

Αυτή η κατάσταση αποξένωσης και η «τηλεφωνική σχέση» ως υποκατάστατο επικοινωνίας που διακωμωδεί στην υπερβολή της το έργο, δεν είναι ένα φαινόμενο ακόμα «προχωρημένο» για μας; Όχι. Επιτρέψτε μου το πλέον πρόσφατο παράδειγμα που το δανείζομαι από αυτή τη συνέντευξη. Γνωριζόμαστε Σωτήρη πάνω από 15 χρόνια. Σε συνάντησα νομίζω πριν 2-3 χρόνια τυχαία στο δρόμο. Επικοινωνούμε όμως τακτικά ως μέλη και εμείς αυτής της μεγάλης ηλεκτρονικής οικογένειας αν και θα προτιμούσαμε να συζητήσουμε σε ένα καφέ της πόλης. Αλλά «είμαστε πολύ πιεσμένοι αυτό τον καιρό», «δεν προλαβαίνουμε», «μπορούμε να τα πούμε τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά» για να δανειστώ ατάκες από το έργο. Είναι μια σύγχρονη πραγματικότητα πλέον στις ελληνικές μεγαλουπόλεις και κυρίως στον νεανικό πληθυσμό που χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο το διαδίκτυο στην ανάγκη του για επικοινωνία.

Γιατί αναφέρετε «διασκευή κειμένου» από τον Θάνο Μπουλουγρά και όχι μετάφραση; Το «Denise calls up» που μεταφέρθηκε ως «Αναμείνατε στο ακουστικό σας» όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα, είναι το σενάριο της ομότιτλης κινηματογραφικής ταινίας, στο οποίο ο Θάνος Μπουλουγράς επενέβη προς όφελος ενός σύγχρονου νεοελληνικού λόγου και ενός πυκνού θεατρικού χρόνου.

Μέχρι πότε σκοπεύετε να παίζονται οι παραστάσεις σας; Αυτή τη χρονιά, με τις απαραίτητες επισκευές στο χώρο και τις καθυστερήσεις που συνήθως προκύπτουν, φτάνουμε στην πρεμιέρα του έργου περίπου ένα μήνα αργότερα από ότι προγραμματίζαμε. Επομένως, θα παίζουμε, αν υπάρξει βέβαια και η σχετική ανταπόκριση, μέχρι το καλοκαιράκι να αποτρέψει την είσοδο σε κλειστές αίθουσες.

info:
«Αναμείνατε στο ακουστικό σας» του Hal Salwen σε σκηνοθεσία της Σοφίας Καρακάντζα από 27 Μαρτίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: